Ontzuren en Voeding


We eten te zuur. Althans te veel zuurvormende voeding. Bij het samenstellen van het voedselpakket is het van belang dat we ons niet alleen bekommeren om de hoeveelheid noodzakelijke voedingsstoffen. Er is nog iets om rekening mee te houden: het zuur-base evenwicht. Dat klinkt ingewikkelder dan het is, maar u hoeft geen scheikundige te zijn om het te begrijpen.

 

Na de vertering van voedsel en de stofwisseling in het lichaam blijft er een zure of een basische rest over (basisch is het tegenovergestelde van zuur en wordt ook wel alkalisch genoemd). Groenten en fruit zorgen bijvoorbeeld voor een basische rest. De vraag is: "Wat gebeurt er met deze niet-afgevoerde zure afvalstoffen?” Het antwoord is eenvoudig. Deze afvalstoffen worden vaste afvalstoffen, zoals cholesterol, vetzuren, urinezuur, urates, fosfaten, sulfaten, enz., en ze hopen zich ergens in ons lichaam op, zonder dat we het weten. Deze opeenstapeling van niet-afgevoerde zure afvalstoffen in ons lichaam is verzuring. Wanneer het organisme te weinig zuren kan afvoeren via de nieren, de longen en de huid, stoot het bloed het teveel aan zuren af naar de weefsels zoals de spieren, pezen, onderhuids bindweefsel en de gewrichten.

 

Sinds de onderzoekingen van Ragnar Berg en anderen aan het begin van de vorige eeuw heeft men geprobeerd een onderscheid te maken tussen zuur en basisch werkende voedingsmiddelen. Voedingsmiddelen met een hoge zuurrest bevatten relatief veel fosfor, chloor en zwavel. Voedingsmiddelen met een hoge baserest bevatten relatief veel van de volgende mineralen: natrium, kalium, calcium, en magnesium. De verbindingen die deze mineralen tijdens de stofwisseling in het lichaam aangaan zijn uiteindelijk bepalend voor het zuur-base evenwicht. Of een voedingsmiddel een zuren- dan wel basenoverschot levert, wordt bepaald door de chemische samenstelling en niet door de smaak. Zo leveren zuursmakende vruchten, zoals citroenen en sinaasappels, na vertering en stofwisseling toch een basenoverschot op.

 

Ook is het niet zo dat ‘zure’ voedingsmiddelen per definitie ongezond zijn. Vis, granen en peulvruchten leveren een zuuroverschot, maar zijn waardevolle voedingsmiddelen. Waar het om gaat is dat het evenwicht in het lichaam niet te extreem wordt verstoord.

 

Voeding is één van de meest belangrijke factoren om te verzuren of te ontzuren. Voeding kan een verschuiving veroorzaken in de zuur-base-huishouding. Een lichaam dat een overschot heeft aan “basen” heet alkalose en een overschot heeft aan zuren wordt acidose genoemd. De afgelopen decennia wordt er steeds vaker acidose gemeten.

 

Van elk base-leverend voedingsmiddel, verandert de uitwerking zodra het slecht gekauwd en in grote hoeveelheden wordt gegeten. Dit geldt vooral voor gemakkelijk tot gisting overgaande voedingsmiddelen zoals grof gesneden rauwkost, fruit, compote en vruchtensappen. Bij een hoge inname van genoemde voedingsmiddelen kan de darm tot gisting overgaan en zo extra veel zuren leveren.


Er bestaan verschillende tabellen met per product een getal ten aanzien van het zuur-base-evenwicht. Deze spreken elkaar vaak tegen. Dit is ook te verwachten, want het is onmogelijk om met exacte waarden te werken. We weten van veel voedingsmiddelen niet alle mineraalgehalten en deze zijn ook nog afhankelijk van onder meer de teeltwijze en het land van herkomst.

Om u toch een indruk te geven volgt hier een opsomming:

 

  • Sterk zuurvormend voedsel: Vlees, vis gevogelte, wild, ei, soja (producten).
  • Zuurvormend voedsel: Peulvruchten (dus ook pinda’s), granen, kaas.
  • Zwak zuurvormend/zwak basenvormend voedsel: Kwark, noten, zaden, roomboter, olie.
  • Basenvormend voedsel: Vloeibare melkproducten (melk, karnemelk, yoghurt).
  • Sterk basenvormend voedsel: Groenten, fruit, aardappelen.

 

In sommige tabellen staat dat soja basenvormend is, maar soja is zeer rijk aan purine (wordt omgezet in urinezuur) en zwavel/fosforhoudende eiwitten en daardoor een sterke zuurvormer.

 

De verzuring kan op verschillende manieren bestreden worden:

 

  • Door sapvasten: kruidenthee, groente- en vruchtensapkuur onder deskundige begeleiding.
  • Drink dagelijks een aantal glazen basisch water (basisch water maak je met een basische mineralen concentraat)
  • Gebruik overwegend basische voeding en beperk de hoeveelheid zuurvormend voedsel. Een lactosevegetarische voeding zonder sojaproducten en met weinig andere eiwitrijke vleesvervangers is een goed uitgangspunt. We hoeven ons niet druk te maken over een mogelijk eiwittekort want bij een overwegend basische voeding neemt de eiwitbehoefte af.
  • Neem de juiste eetgewoonten in acht: vooral goed kauwen en inspeekselen, ook de dranken! En eet niet meer nadat het verzadigingsgevoel is bereikt, zodat de verzurende darmgisting wordt tegengegaan.
  • Gebruik royaal (goed verdelen over de dag) basische dranken (vruchtensap / groentesap/ gefermenteerde zuiveldranken) en kruidentheeën die de spijsvertering bevorderen.
  • Vermijd koffie, thee, cacao en alcohol, want deze remmen o.a. de reiniging.
  • Maak zeer royaal gebruik van verse groenten, eventueel een deel in de vorm van rauwkost (hoeveelheid afhankelijk van functioneren van de darm). Maak de groenten klaar door middel van roerbakken of smoren. Door het koken van groenten in water en het vocht afgieten gaat o.a. veel kalium (base) verloren.
  • Eet regelmatig aardappelen als basis van de warme maaltijd: gaar stomen of koken in weinig water.
  • Neem minimaal 3 porties vers fruit verspreid over de dag. Gebruik zeker hard fruit niet na de maaltijd, dit kan makkelijk gaan gisten.
  • Wees matig met kwark en beperk de kaasconsumptie tot 1 a 2 plakjes per dag.
  • Beperk de peulvruchtenconsumptie tot maximaal 2 x per week.
  • Beperk het gebruik van suiker, honing, graanstropen etc. zoveel mogelijk, deze kunnen snel tot gisting overgaan. Gebruik diksappen en gedroogd ongezwaveld (zwavel is een zuurvormer) fruit om te zoeten en appel/perenstroop, dadelstroop en ander fruitbeleg als zoet broodbeleg.
  • Neem dagelijks veel beweging in de frisse buitenlucht, omdat er dan meer koolzuur (‘zuren’) wordt uitgeademd via de longen.
  • Bevorder ontzuring via de huid, bijvoorbeeld door droog borstelen, wisseldouches, sauna, zwemmen en andere watertoepassingen.
  • Streef naar een bewuste positieve levenshouding, want sombere (zure) gedachten verzuren het organisme ook.

 Het gaat zoals bij alles in het leven om de juiste balans, dus gevarieerde voeding met zoveel mogelijk basische ingrediënten is essentieel om deze balans te bewaren. 20% van alle voeding die u eet mag een hoog zuurgehalte bevatten en 80% moet juist basisch zijn. Daarnaast kunt u door extra supplementen in te nemen deze balans verder ondersteunen. 


De ontzurings produkten zijn in onze drogisterij te koop>>


 John Mensink – Therapeut

 Praktijk voor Natuurgeneeskunde en Drogisterij >>

 Industriestraat 64 / 7553 CR Hengelo (O) / Tel: 074 - 291 39 34


© 2014 John Mensink  Praktijk voor Natuurgeneeskunde en Drogisterij Mensink  Email: info@natuur-praktijk.nl - Disclaimer - K.v.K.0601103700